איך מוציאים לבד אזרחות אוסטרית? [מדריך משפטי]

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
איך מוציאים לבד אזרחות אוסטרית? [מדריך משפטי]

ישראלים רבים חושקים באזרחות אירופית בשל יתרונותיה הרבים. החזקה באזרחות אירופית יכולה להקנות סבסוד לימודים ברחבי מדינות האיחוד האירופי, לפתוח אפשרויות תעסוקה והשקעות באירופה, לתת זכויות סוציאליות שונות ואף תחושת ביטחון אישית.

אחת מהאזרחויות הנחשקות ביותר היא האזרחות האוסטרית. אוסטריה נחשבת לאחת מהמדינות החזקות באירופה ובעולם בכלל. כך למשל, הדרכון של אוסטריה נחשב לאחד מהדרכונים החזקים בעולם, כאשר נכון לשנת 2023 בעליו יוכלו להיכנס ל-189 מדינות ללא צורך בוויזה (מקום חמישי בעולם).

החוק האוסטרי לא קובע כי רק עורך דין יכול לנהל הליך להוצאת אזרחות אוסטרית, ולכן כל אדם שזכאי לכך יכול להגיש את הבקשה ולנהל את ההליך בעצמו.

במאמר זה, נסביר מי זכאי לאזרחות אוסטרית, איך נראה הליך הוצאת האזרחות ואיך ניתן להסתייע באתר האינטרנט של השגרירות האוסטרית.

מי זכאי לאזרחות אוסטרית?

בחודש ספטמבר בשנת 2020 נכנסה לתוקפה רפורמה משמעותית בחוק האזרחות האוסטרי, שנועדה לתקן ולו במעט את העוול הגדול שנעשה ליהודי אוסטריה בתקופת הנאצים.

על פי הוראות חוק האזרחות האוסטרי, אדם שהיה אזרח או תושב אוסטרי, זכאים הוא וצאצאיו לאזרחות אוסטרית בהתקיים שני תנאים:

  1. אותו אדם היה אזרח או תושב אוסטרי בשנים בהן שלט הרייך השלישי, משנת 1933 ועד לשנת 1945.
  2. אותו אדם עזב או נמלט מאוסטריה בין שנת 1933 ועד לשנת 1955 בעקבות רדיפתה של המפלגה הנאצית.

הזכאות לאזרחות אוסטרית קיימת לכלל הצאצאים ללא הגבלת דורות, אף אם אין לאב או האם אזרחות אוסטרית בעצמם.

בנוסף, בחוק האזרחות האוסטרי נערך שינוי נוסף המשפיע על ישראלים רבים. בעבר, אנשים ששירתו בצבא זר בקבע (כגון צה"ל) או בשירות מדינה אחרת (למשל מדינת ישראל) לא היו יכולים לקבל אזרחות אוסטרית. אולם, מגבלות אלו הוסרו כך שגם אנשים אלו זכאים לקבל אזרחות אוסטרית.

יש להדגיש כי השינוי למשרתי קבע מתייחס למשרתי עבר, ואילו משרתים בהווה אינם זכאים לקבל דרכון אוסטרי עד תום שירותם.

האם ניתן להוציא אזרחות אוסטרית ללא עורך דין?

לשם הוצאת אזרחות אוסטרית, אין חובה משפטית או חוקית הקבועה בחוק האוסטרי כי הגשת הבקשה וניהול ההליך ייעשו על ידי נוטריון או עורך דין.

לכן ככל שאדם מעוניין בחיסכון בעלויות, יוכל לנהל את ההליך בעצמו. אולם, מטבע הדברים עורך דין מיומן ומקצועי המכיר את ההליך על בוריו יוכל לחסוך זמן והתעסקות עם בירוקרטיה.

מה תהליך הוצאת הדרכון האוסטרי?

הליך הוצאת אזרחות אוסטרית מורכב מכמה שלבים:

מסמכים להוכחת קשר דם: התנאי הבסיסי לקבלת אזרחות אוסטרית הוא קשר דם לאדם שהיה אזרח או תושב אוסטרי, ועזב אותה על רקע השלטון הנאצי עד לשנת 1955.

לשם הוכחה זו דורשות הרשויות האוסטריות מסמך רשמי שמעיד כי אותו אדם אכן היה קורבן של רדיפת הנאצים. מסמך שכזה יכול להיות תעודות נישואין וגירושין, תעודות לידה, תעודות בדבר שינוי שם, מסמך כניסה למדינה זרה (כגון ישראל) לפני 1955 וכיו"ב.

בנוסף, יש להוכיח כמובן קשר דם לאותו אדם באמצעות מסמכים רשמיים כגון תעודות לידה.

לשם השגת המסמכים הדרושים ניתן להיעזר בארכיונים שונים דוגמת ארכיון יד ושם, הארכיון האוסטרי הכללי וארכיון גנזך המדינה.

הגשת בקשת ההתאזרחות: לאחר השגת המסמכים הדרושים, יש להגיש טופס בקשת התאזרחות (מכונה בחוק האוסטרי כהליך "הצהרה"). בטופס יש למלא פרטים שונים הקשורים לבקשת קבלת האזרחות כגון פרטיו האישיים של האב או האם האוסטרים (תאריך לידה, שם, מקום לידה, אזרחות נוכחית ועוד).

גם מגישי הבקשה צריכים למלא פרטים שונים כגון מקום עבודה, כתובת, שירות צבאי ככל שהיה ועוד.

לבקשת ההתאזרחות יש לצרף מסמכים שונים כגון תעודת לידה, העתקי תעודת זהות, העתקי דרכונים אחרים ככל שישנם ועוד.

כיצד ניתן להיעזר באתר שגרירות אוסטריה כדי להוציא דרכון אוסטרי?

באתר שגרירות אוסטריה ניתן להיעזר על ידי מילוי שאלון מקוון.

לאחר מילוי השאלון המקוון בו ממלאים פרטים שונים ניתן לקבל מידע בדבר המסמכים הדרושים להמשך הליך ההצהרה, ואלו מסמכים כבר קיימים אצל הרשויות האוסטריות כך שאין צורך בהגשתם.

בנוסף לכך, טופס ההצהרה הדרוש לשם בקשת האזרחות יתמלא באופן אוטומטי על סמך מילוי השאלון המקוון באתר שגרירות אוסטריה.

מילוי השאלון המקוון יכול לסייע ולחסוך זמן יקר, אך יש לדעת שמילויו אינו חובה וניתן להגיש בקשה לקבלת אזרחות אוסטרית גם מבלי למלא אותו.

עו"ד יהושע פקס, שותף מייסד במשרד עורכי דין כהן, דקר, פקס, ברוש. חבר בלשכת עורכי הדין מאז שנת 2009.
למשרד שני סניפים, בירושלים ובתל אביב. המשרד עוסק בתחום הסדרת מעמד בישראל וייצוג מול משרד הפנים וכן בכל תחום דיני ההגירה: אזרחות זרה, ויזות, Relocation, דרכונים זרים למדינות: פורטוגל, אוסטרייה, בולגריה, הולנד ורומניה. עו"ד פקס עצמו מחזיק באזרחות ישראלית, אמריקאית והולנדית.

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי