דמות מופת: כב' השופטת רות ביידר גינסבורג

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
דמות מופת: כב' השופטת רות ביידר גינסבורג

כעורכת דין העוסקת למעלה מ-30 שנה במקצוע, בחרתי להקדיש את הטור הזה לדמות מופת שעיניי תמיד היו (ועודן) נשואות אליה. דמות שהשאירה בעולם גם מורשת, וגם חותם: השופטת לשעבר של בית-המשפט העליון בארצות הברית – רות ביידר גינזבורג ז"ל.

רות ביידר גינזבורג – הצלחה בניגוד לכל הסיכויים

רות ביידר גינזבורג, יהודייה ילידת ברוקלין, פילסה דרכה עד ל"גג העולם" – פסגת מערכת המשפט האמריקאי – בחריצות, חדורת מטרה, כשהיא לא מוכנה להתפשר על הדברים החשובים לה באמת.

לאורך כל חייה לא ויתרה על ההתקדמות בעולם הפטריאכלי, למרות שהשתייכה לשני "מיעוטים" – גם יהודייה וגם אישה.

רות ביידר גינזבורג – אחת מתוך 9 נשים במחזור של 500 סטודנטים

כשרות ביידר גינזבורג התקבלה ללימודי המשפטים באוניברסיטת הרווארד, היא הייתה אישה אחת מתוך 9 נשים שהתקבלו באותה שנה – מתוך 500 סטודנטים שהתחילו לימודיהם. דיקן הפקולטה הזמין את הנשים שהתקבלו לארוחת ערב, והוא עשה זאת רק כדי לנזוף בהן על כך שהעזו לתפוס מקום של גבר, שיכול היה להתקדם כתוצאה מלימודיו בהרווארד…

מלימודי משפטים – למשרד פרופסור למשפטים

האפליה הזו המשיכה ללוות אותה בכל נתיב בו רצתה להתקדם. היא לא מצאה מקום להתמחות באף משרד עורכי-דין, למרות שהייתה הראשונה בכיתתה – וזאת מכיוון שבאותם ימים משרדי עורכי-הדין לא העסיקו נשים בתפקיד עורכות-דין…

לבסוף באמצעות המלצות של המרצים שלה קיבלה תפקיד של עוזרת משפטית לשופט, ולאחר מכן הפכה למרצה באוניברסיטה, והייתה האישה הראשונה שקיבלה משרת פרופסור למשפטים באוניברסיטת קולומביה.

רות ביידר גינזבורג – לוחמת זכויות האזרח באמריקה

בתחילת שנות ה-70 היא הפכה להיות היועצת המשפטית של האיגוד האמריקאי לזכויות אזרחיות, ושם הובילה ניהול הליכים משפטיים שהיו אבני דרך ביצירת שוויון מגדרי בארצות הברית – תקדימים שנתנו השראה גם לבתי משפט נוספים בעולם.

רות ביידר גינזבורג – סטאר חברתי ואישה של משפחה

לשופטת המנוחה היו חיי משפחה למופת, וזוגיות מעוררת השראה עם בן-זוגה מרטי, שעמד מאחוריה לכל אורך הקריירה שלה – ואף דחף מאוד למינויה כשופטת בית-המשפט העליון.

בשנים האחרונות לחייה, רות ביידר-גינזבורג הייתה "רוק סטאר" בכל המובנים. היא כונתה באינטרנט notorious RBG, בהשאלה מ-notorious BIG שהיה יוצר היפ-הופ לוחמני. בכל פעם שהיא כתבה פסק-דין, הרשת התמלאה בפוסטים ושיתופים של דברי החכמה שלה, ויוצרים רבים יצרו אביזרים שונים הנושאים את דמותה ודבריה.

מים שקטים חודרים עמוק

יש לי את הכבוד לפרסם טור של דברי שבח למי שבשבילי היא דמות מופת, מודל לחיקוי והשראה.

חריפות מחשבתה, הפעילות שלה למען שוויון מגדרי וההישגים הגדולים שלה כאישה שחיה במאה הקודמת מעוררים התפעלות. במבט רטרוספקטיבי מרחפת מעל הצלחתה גם ענוות התנהלותה השקטה והמנומסת – כשאת כל דרכה בחיים המקצועיים והאישיים היא עשתה "בשקט", בצניעות, בלי להתלהם ובלי להרים את הקול – בבחינת מים שקטים חודרים (ממש ממש) עמוק.

יהא זכרה ברוך ואורה נר לרגלינו.

עו"ד ורד פרי

בוגרת אוניברסיטת ת"א, עורכת-דין כ-30 שנים, ובעלת משרד עצמאי למעלה מ-20 שנים. עו"ד פרי עוזרת לאנשים לתרגם את הכאבים שלהם לפיצויים, והשליחות שלה היא לדאוג שאף נפגע לא ירגיש עצמו חלש או "קטן" מול הממסד, מוסדות המדינה, חברות הביטוח והביטוח הלאומי.

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי