חרבות ברזל – מדריך זכויות קצר לעובדים ומעסיקים

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

פונים אלי אנשים רבים, מעסיקים ועובדים כאחד, עם שאלות שקשורות למצב הנוכחי. אנסה לרכז כמה שאלות ותשובות בקצרה. אבהיר שמדובר בתשובות שטחיות ויש לבדוק כל מקרה לגופו.

האם מותר לפטר עובד בזמן חירום?

יש להבחין בין פיטורים בגלל היעדרות בשל מצב החירום, לבין פיטורים בזמן היעדרות. לכאורה, מעסיק יכול לפטר עובד מטעמים כלכליים של העסק, גם בזמן חירום. לעומת זאת, אסור למעסיק לפטר עובד שנעדר בעטיו מצב החירום, או בגלל שעליו להשגיח על ילדו בעטיו של מצב החירום.

נקודה מעניינת היא שהמעסיק הוא זה שצריך להוכיח שהפיטורים לא היו אסורים, כלומר שנעשו בנסיבות שהחוק מתיר.

האם עובד זכאי לקבל שכר בגין ימים שנאלץ להיעדר בשל השגחה על ילדו?

זהו נושא מעט סבוך ובד"כ מוכרע רק בדיעבד. ככלל, אין חובה מיידית לשלם שכר במצב כזה, כלומר בזמן אמת ייתכן כי העובד לא יקבל שכר על היעדרות כאמור. לרוב, וסביר להניח שכך יהיה הפעם, יוצאות הוראות ו/או מושג הסכם לפיו העובדים יהיו זכאים לפיצוי בגין היעדרות כפויה זו.

האם היעדרות בשל מצב חירום או השגחה על ילד במצב חירום תפגע ברצף ההעסקה?

לא. היעדרות כאמור לא תפגע ברציפות ההעסקה.

אם אני מעסיק והעסק נדרש בצמצומים, בין השאר בגלל מצב החירום. מה עושים?

צמצומים מטעמים כלכליים, אפילו אם הם נובעים ממצב החירום, אינם אסורים. ניתן לפטר וניתן לצמצם אחוזי משרה (כלומר לעשות הרעת תנאים), ובלבד שהדבר נעשה כדין. כלומר, יש להזמין לשימוע ולבצע שימוע בהתאם לדרישות הדין.

אגב, האמור לגבי השימוע חל גם בנוגע להרעת תנאים – ישנה פסיקה (למרות שלא הלכה ברורה) שיש מקום לבצע שימוע גם במקרה של הרעת תנאים. לכן, עדיף לדקדק ולבצע שימוע גם במצב זה.

באופן כללי, אני תמיד ממליץ לנהל שיח בין העובד למעסיק ולראות אם ניתן להגיע להסכמות שלא יצריכו פיטורים או מהלכים קיצוניים.

מה אמורה לכלול הזמנה לשימוע?

ככלל, הזמנה לשימוע אמורה לכלול, בראש ובראשונה את העובדה שנשקלים הפיטורים, ואת הטעמים שבגינם נשקלים הפיטורים. הזמנה לשימוע שאינה מכילה זאת, אינה תקינה. פירוט הטעמים צריך להיות מפורט ככל הניתן על-מנת לאפשר לעובד זכות טיעון מהותית.

בנוסף, אמורה ההזמנה לכלול את האפשרות להיות מיוצג ע"י עורך הדין.

האם מותר להוציא עובדים לחל"ת?

לא ניתן להוציא עובד לחל"ת בניגוד לרצונו. פעולה זו שקולה לפיטורים – וככאלה, מדובר בפיטורים שלא כדין (מאחר ולא נערך שימוע) ועלולה לחשוף את המעסיק להליכים משפטיים.

האם עובד שיוצא לחל"ת זכאי לדמי אבטלה?

ישנה זכאות אך מוגבלת. הזכאות לדמי אבטלה אינה דומה לזכאות שהתקיימה בתקופת מגפת הקורונה.

באופן עקרוני הוצאה לחל"ת בהחלטת מעסיק, למעל 30 ימים, מזכה את העובד באפשרות לקבל דמי אבטלה, אבל רק בכפוף לכך שניצל את כל ימי החופש שלו ובכפוף לכך שהוא נרשם כ"דורש עבודה" במל"ל.

אם אני עובד במפעל חיוני, האם מותר לי לא ללכת לעבודה?

אם מקום העובדה מוכרז כמפעל חיוני ואתה מוגדר כמגויס, אתה שקול כנגד חייל שמגויס לצבא, והיעדרות עלולה להיחשב כעבירה פלילית שמאסר בצידה.

אני אמשיך לעדכן את הרשימה הזו בשאלות נוספות שיצטברו. אם יש לכם שאלות נוספות אל תהססו לשלוח לי בהודעת ווסטאפ בפנייה למטה.

[*כל הזכויות בתמונה ותודתנו למעצב ליאור עמר שנרתם בהתנדבות לסייע בהסברה!]

עורך דין אבי סרוסי
עו"ד אבי סרוסי

עו"ד אבי סרוסי, בעלים של משרד בעל מומחיות ייחודית בדיני עבודה, שנצבר על פני 15 שנות פעילות וייצוג משני עברי המתרס, עובדים ומעסיקים.

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי