דרכון אוסטרי: זכאות מורחבת בעקבות תיקון חוק השבות האוסטרי

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
דרכון אוסטרי: זכאות מורחבת בעקבות תיקון חוק השבות האוסטרי

אם אתם בעלי שורשים אוסטרים, דרכון אוסטרי הוא בר השגה עבורכם היום יותר מתמיד, הודות להרחבת תנאי הזכאות לצאצאי כל היהודים שנרדפו על ידי הנאצים בתחומי אוסטריה.

אז קדימה, התחילו לחפש במגירות המסמכים המשפחתיים העתיקים.

אל קבוצת הזכאים לקבל היום דרכון אירופי מארצות המוצא של הוריהם וסביהם, התווספו לאחרונה צאצאי היהודים שהתגוררו באוסטריה, גם אם לא היו אזרחיה, בתקופת הרייך השלישי ולאחריו (בשנים 1933–1955) ונרדפו בידי המשטר הנאצי.

בספטמבר 2020, נכנס לתוקפו תיקון לחוק האזרחות האוסטרית, המרחיב את ההגדרה של קורבנות הרדיפה הנאצית באוסטריה. התיקון מאפשר לקבל מחדש את האזרחות האוסטרית שנגזלה בשעתו מעשרות אלפי יהודים נוסף על גזלת בתיהם, כספם, רכושם, בתי העסק שלהם וכל חייהם הקודמים, זאת כאשר נאלצו להימלט מאוסטריה.

המהלך מבטא את רצונה של ממשלת אוסטריה לקבל אחריות על מה שהתרחש בשטחה תחת המשטר הנאצי ולהכיר בהשלכות הקשות שהיו לכך על האוכלוסייה היהודית.

גורלם של יהודי אוסטריה – קצת היסטוריה

כידוע, אוסטריה סופחה לרייך השלישי עוד לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, ב"אנשלוס" של מרץ 1938. הקהילה היהודית, שחיה ושגשגה בשטחי אוסטריה החל מהמאה ה-12, מנתה באותה תקופה כ-180,000 איש, אשר מרביתם חיו בעיר הבירה וינה.

לאחר הסיפוח, החלו הנאצים להשליט גם באוסטריה מדיניות אנטי יהודית, להדיר יהודים מתחומי הכלכלה, התרבות והאקדמיה ולהחרים דירות, עסקים ורכוש.

"ליל הבדולח" שהתחולל בגרמניה באותה שנה, הבהיר ליהודי אוסטריה את חומרת המצב וכשני שלישים מהם החליטו לעזוב הכול ולהימלט. חלקם היגרו לאנגליה, אחרים לארה"ב ודרום אפריקה וחלקם עלה לארץ ישראל. את כל רכושם נאלצו יהודי אוסטריה להשאיר מאחור ואף נדרשו לשלם מס גבוה, עבור היתר לעזוב את המדינה.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, נשלחו היהודים שנותרו באוסטריה למחנות הריכוז וההשמדה, רק מעטים מהם שרדו. מספרם הכולל של יהודי אוסטריה שנספו בשואה עומד על 70,000. כיום חיה באוסטריה קהילה יהודית קטנה.

תיקון לחוק האזרחות האוסטרית – מה חדש?

כאמור לעיל, מיום ה-1 לספטמבר 2020, הורחבה זכאותם של צאצאים יהודים שהם בניהם ונכדיהם של הפליטים הללו, לפיצוי מסוים:

1. את הדרכון האוסטרי ניתן להחזיק כיום כדרכון נלווה לזה הקיים ואף לאזרחות זרה נוספת. בעבר, מי שהיה בעל אזרחות נוספת נדרש לוותר עליה על מנת לקבל את האזרחות האוסטרית.

2. בניגוד לעבר שבו רק מי שאבותיו החזיקו באזרחות אוסטרית היה זכאי לדרכון אוסטרי, התיקון לחוק האזרחות קובע שהוא חל גם על צאצאים של יהודים שהתגוררו באותן שנים במדינה ולא היו אזרחיה (והיו רבים כאלה), מרביתם הגיעו ממדינות האימפריה האוסטרו-הונגרית לשעבר, בהם הונגרים, רומנים, פולנים, צ'כים, סלובקים ועוד.

3. בעקבות התיקון הורחבה גם זכאותם של צאצאי אלו שהיגרו מאוסטריה עד שנת 1955, במחנות פליטים או חסרי אפשרות לעזוב מסיבה אחרת, כאשר בעבר היו זכאים לאזרחות רק מי שעזבו את המדינה עד 1945, בסוף מלחמת העולם השנייה.

4. הקלה נוספת במתן אזרחות אוסטרית נוגעת למי שמשרת בצבא זר. להקלה זו יש משמעות לגבי ישראלים המשרתים בצבא הקבע ואשר רוצים לקבל את האזרחות לאחר סיום השירות. תיקון נעשה גם לגבי עובדים בשירות הציבורי, שבעבר הקשו עליהם את קבלת האזרחות האוסטרית וכיום אינם נתקלים בקושי.

מהם יתרונותיו של דרכון אוסטרי?

אזרחות אוסטרית, כמו אזרחות של כל אחת ממדינות האיחוד האירופי, מקנה למי שמחזיק בה את כל הזכויות שיש לאזרח אירופאי אחר. המשמעות היא קודם כול אשרת שהייה ומגורים חוקיים, בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי.

בנוסף, אזרחות אוסטרית מקנה קבלת היתר עבודה, המאפשר להיות מועסקים ולהתפרנס בצורה חוקית במדינות האיחוד, כולל תנאים סוציאליים מלאים, כמו: הפרשות לפנסיה, חופשות מחלה, ביטוח בריאות, חופשה שנתית בתשלום ועוד.

גם בתחום הלימודים וההשכלה האקדמית יש לאזרחות האוסטרית מה להציע. היא מאפשרת ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה בתחומיהן של כל מדינות האיחוד האירופי וגם לזכות במלגות לימודים. בחלק מהמדינות ניתן אף ליהנות מלימודים אקדמיים ללא עלות.

לבעלי שאיפות בתחום העסקי, אזרחות אוסטרית מאפשרת לפתוח עסק ולרכוש נכסי נדל"ן על שמם בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי, כולל קבלת הטבות מס ומכס על הרכישות.

ובכלל, עם דרכון אירופי, העולם נפתח. נסיעות ברחבי אירופה ובעולם בכלל, הן עניין קל ופשוט יותר, ניתן לבקר במדינות הסגורות לבעלי דרכון ישראלי וכן להיכנס לתחומי ארה"ב ללא ויזת כניסה, שבה מחויבים בעלי דרכון ישראלי.

איך מתבצע הליך קבלת אזרחות אוסטרית?

הליך קבלת האזרחות האוסטרית, כמו כל אזרחות זרה אחרת, אינו קצר ועלול לקחת מספר חודשים עד שנה. בשלב הראשון על המבקש לאתר כל מסמך או עדות אחרת לזכאותו – כלומר לקשר המשפחתי שלו ליהודים שחיו באוסטריה בתקופת הרייך השלישי ונאלצו להימלט ממנה מפני הנאצים או מרדיפה אנטישמית. בין העדויות הקבילות ניתן למנות דרכונים, תעודות לידה, תעודות נישואין, כתובות מגורים, תעודות על שירות צבאי או לימודים אקדמיים באוסטריה באותה תקופה ועוד.

את המסמכים יש לתרגם לגרמנית ולהביא לאישור נוטריון ואז להעביר לרשויות באוסטריה, בצירוף דרכון בתוקף, תעודת הלידה ותעודת הנישואין, אם יש כזאת, של מגיש הבקשה. בהמשך יש למלא שאלון לבקשת אזרחות. כדי להבטיח את הצלחת הבקשה והתוצאות הרצויות, מומלץ להסתייע באנשי מקצוע בתחום.

תהליך קבלת אזרחות אוסטרית בסיוע של עורך דין הגירה

קבלת אזרחות של מדינה זרה כרוכה בפרוצדורה לא פשוטה. בנוסף לאיתור המסמכים והעדויות המשפחתיות, על מגיש הבקשה להיכנס לסבך בירוקרטי שעלול להיות בלתי פתיר ללא עזרה מקצועית.

עורך דין לענייני הגירה הבקי בתחומו יודע לבצע את ההליך בצורה הנכונה ולייעל אותו, כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר ולדרכון המיוחל בזמן הקצר ביותר. קל מאוד לפספס דקויות בתהליך לדרכון אוסטרי, והאוסטרים כידוע – קפדנים מאוד.

עשו זאת עם איש מקצוע שיסייע לכם על הצד הטוב ביותר להשיג את האזרחות הרצויה.

בהצלחה.

עו"ד יהושוע פקס

עו"ד יהושע פקס, שותף מייסד במשרד עורכי דין כהן, דקר, פקס, ברוש. חבר בלשכת עורכי הדין מאז שנת 2009.
למשרד שני סניפים, בירושלים ובתל אביב. המשרד עוסק בתחום הסדרת מעמד בישראל וייצוג מול משרד הפנים וכן בכל תחום דיני ההגירה: אזרחות זרה, ויזות, Relocation, דרכונים זרים למדינות: פורטוגל, אוסטרייה, בולגריה, הולנד ורומניה. עו"ד פקס עצמו מחזיק באזרחות ישראלית, אמריקאית והולנדית.

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי