מעסיק, אל תעשה שגיאות במהלך המלחמה!

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
מעסיק, אל תעשה שגיאות במהלך המלחמה!

מצב החירום תפס את כולנו בהפתעה. עכשיו, כשחלף ההלם הראשוני והעתיד לוט בערפל, המציאות הבטחונית גוררת האטה משמעותית לעסקים רבים. כתוצאה מכך, בעלי עסקים רבים מוצאים את עצמם בתנאים של חוסר וודאות בקשר להפעלת העסק והעסקת העובדים.

כעורך דין שמייעץ ביום יום, לעשרות מעסיקים פונים אליי בימים האחרונים בשאלות חשובות שקשורות בהתנהלות הנדרשת בעת הזו.

החלטתי לכתוב עבורכם המעסיקים מדריך קצר שיאפשר לכם לפעול כדין ולשמור על זכויות העובדים וגם על כבודם! אספתי כמה שאלות שחוזרות שוב ושוב ואת המלצותיי באותם מקרים.

מעבר לכך, אתם יכולים לפנות אליי לשאלות, בשיחה טלפונית לפי הפרטים שלמטה, ואני אשמח לייעץ בעת הזו ללא תשלום, למעסיקים המתלבטים בשאלות דומות, או כאלה שהתשובות הכלליות שפרטתי אינן מתאימות בדיוק למקרה שלהם.

מה לעשות עם העובדים במצב שבו אין לי עבודה?

במידה וצבורים לטובת העובד ימי חופשה – ניתן להוציא "מהיום למחר" לחופשה בת 7 ימים (בתשלום). לגבי חופשה מעבר ל 7 ימים – נדרשת הודעה בת 14 ימים מראש. לכן, שווה לשקול בעת מתן הודעה על חופשה בת 7 ימים "מהיום למחר" גם על מתן הודעה על חופשה נוספת בעוד 14 ימים למשך פרק הזמן שיחליט המעסיק.

במידה ולא צבורים לטובת העובד ימי חופשה – ניתן לנסות להגיע עם העובד להסכמה להיכנס ליתרת חופשה שלילית (מינוס). אך חובה לתעד את הסכמת העובד בכתב.

האם ניתן להוציא את העובדים לחופשה ללא תשלום (חל"ת)?

התשובה מעט מורכבת. במצב רגיל לא ניתן לכפות על העובד יציאה לחל"ת. יחד עם זאת, תקופת הקורונה לימדה אותנו שמצבים קשים מגמישים את הכללים. על כן, בנסיבות המיוחדות של העת הזו סביר להניח שבתי הדין לעבודה לא ישללו מצב שבו העובד חויב לצאת לחל"ת. אדגיש, כי בשעה זו אין פסיקה מנחה של בית הדין הארצי לעבודה.

מה צריך מעסיק לקחת בחשבון בשעה שהוא מוציא את העובדים לחל"ת?

רבים אינם יודעים, אבל בדומה לתקופת הקורונה, במצב שבו המעסיק כופה על העובד תקופת חל"ת העולה על 30 ימים העובד זכאי לדמי אבטלה. זה פתרון נוח למצבים של חוסר וודאות. חשוב להדגיש, כי הוצאה לחל"ת לתקופה ארוכה ובלתי סבירה כמוה כפיטורי העובד. לכן, ההמלצה שלי היא להוציא לתקופה של 31 ימים ולקראת תום התקופה לבחון את הדברים ולהתייעץ.

להרחבה לגבי הזכאות לדמי אבטלה מתוך אתר הביטוח הלאומי לחץ כאן.

ומה יקרה אם מצב החירום וההאטה במשק יימשכו פחות מ 31 ימים?

ראשית, כולנו מתפללים לכך. במצב כזה המעסיק יזדקק להסכמת העובד לשוב לעבודה מחל"ת ולא ניתן יהיה לכפות עליו לשוב לעבוד לפני כן ללא הסכמתו. במצב כזה צריך יהיה למצוא פתרון ספציפי – מקומי.

ואם לא מתאים לי מצב של חל"ת ואני מבקש וודאות?

ככל שלא קיימת מגבלה על פיטורי העובד/ת [מילואים, הריון, טיפולי פוריות, איסור פיטורים במצב חירום – ר' הרחבה בסע' הבא] ניתן לערוך שימוע ולפטר. העילה לשימוע – היעדר היכולת לספק עבודה. צריך לזכור, כי בכל יום בו העובד מעמיד עצמו לרשות המעסיק והמעסיק אינו מספק לו עבודה – המעסיק חייב בשכרו של העובד.

האם ניתן לפטר עובד בשעת חירום?

באופן כללי וגורף – אין איסור חוקי לעשות זאת. כמובן – בתנאי שיש עילה חוקית משפטית לעשות זאת.

אילו הגבלות חלות על פיטורי עובד בשעת חירום?

הגבלה 1: אסור לפטר עובד שאינו יכול להגיע לעבודה בשל הוראות של פיקוד העורף. בגלל שהמצב משתנה מידי יום יש לבדוק בדיוק את המצב החוקי וההכרזות נכון לאותה שעה.

הגבלה 2: אסור לפטר עובד שנעדר מהעבודה לצורך השגחה על הילד שלו (עד גיל 14) הנמצא עמו, עקב סגירת מוסד החינוך מחמת מצב מיוחד בעורף. במידה ו 2 ההורים בבית והעובד אינו מתייצב לעבודה – ניתן לפטר. ההגנה היא רק להורה אחד.

אני צריך את העובדת בעבודה אבל היא לא מתייצבת ואומרת לי שהיא חייבת להשגיח על הילד שלה (בן פחות מ 14) – האם לשלם לה שכר?

יש חוסר בהירות במצב הזה, כי החוק לא מסדיר את סוגיית תשלום השכר (להבדיל מסוגיית איסור בפיטורים). ההמלצה במצב כזה היא להתייעץ פרטנית. צריך לבדוק האם בן זוגה של העובדת נמצא בבית או לא ועוד דברים, כגון קיום לימודים באזור מגוריי העובדת.

מה המגבלה על העסקה בשעות נוספות?

נכון להיום (18.10.2023) ניתן להעסיק עובדים עד 14 שעות ביום בתנאים הבאים: נדרשת הסכמת העובד לכך; מתן הפסקת של רבע שעה בין השעה ה 12 לשעה ה 14; אסור להביא למצב של העסקה מעל 67 שעות שבועיות וכן מעל 90 שעות נוספות בחודש; לאחר יום 23.10.2023 יש להתעדכן במצב החוקי; ההקלות אין חלות בענפים כגון תחבורה ציבורית, הובלה, היסעים בניה, תשתיות עבודות ציבוריות.

לסיכום

הרשימה אינה סגורה והיא לא באה להחליף יעוץ משפטי פרטני. אני אמשיך להוסיף למדריך תוכן בסוגיות שיעלו לפתחי כדי לאפשר לכם לפעול כדין. מעסיקים שיש להם שאלות נוספות, התלבטויות: אל תהססו לפנות אליי. אני משיב בעת הזו בהתנדבות, וללא כל תמורה. חלק קטן שבו אני יכול לתרום משלי לציבור בשעה קשה זו.

עו"ד שי רשף

עורך הדין שי רשף מייעץ ומלווה מעסיקים מזה 17 שנה. בעל ניסיון רב בייצוג בבתי הדין לעבודה.

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

מאמרים נוספים
לייעוץ משפטי אישי