פיצוי בגין מיקרוטראומה במסגרת העבודה

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
פיצוי בגין מיקרוטראומה במסגרת העבודה

מיקרוטראומה היא הלכה משפטית שנועדה להסדיר מצבים בהם עובדים נפגעו במהלך עבודתם, אולם אופי הפגיעה לא נופל תחת ההגדרה החוקית של "תאונת עבודה". מה זה מיקרוטראומה ואיזה זכויות רפואיות היא מקנה? המאמר הבא ידון בכך.

מהי פגיעת מיקרוטראומה במסגרת העבודה?

בכדי לזכות בזכויות מביטוח לאומי בגין תאונת עבודה יש לפעול על פי החוק ולהסדיר זאת מול ביטוח לאומי. טרם הפניה לביטוח לאומי, חשוב לאבחן את סוג הפגיעה שנגרמה. מלבד תאונת עבודה המנויה בחוק הביטוח הלאומי, הפסיקה יצרה פגיעה נוספת המכונה "פגיעת מיקרוטראומה" שנחשבת גם היא לתאונת עבודה המזכה בזכויות.

המיקרוטראומה היא שם כולל לפגיעה מצטברת, שנגרמה לאדם בעקבות מספר מקרים נפרדים של פגיעות זעירות שכל אחת מהן תרמה לגרימת נזק מצטבר לגופו של הנפגע, באופן שהוביל לפגיעה של ממש ביכולתו לעבוד.
שימו לב, ככל שפגיעה הוכרה אצל עובד מסוים זה לא אומר שאותה פגיעה תוכר אוטומטית כפגיעת מיקרוטראומה אצל עובד אחר.

דוגמאות לפגיעות מיקרוטראומה –

  • פגיעה עקב עבודות הדרושות אימוץ של כפות הידיים הנקראת "תסמונת התעלה הקרלפית" עובדים המפעילים ידיים באופן אינטנסיבי.
  • פגיעות בגב כגון פריצת דיסק ובלט דיסק הנגרמים לעובדים שעובדים בסבלות או על כלים רוטטים.
  • פגיעה בכתפיים, קרע ברצועות עקב עבודה המצריכה הרמת ידיים כמו נגרים, צבעים וכדומה.

מה התנאים להכרה בפגיעה כמיקרוטראומה?

רצף של פגיעות זעירות הקשורות לעבודה – פציעה או פגיעה שנוצרה בעקבות מספר פגיעות זעירות.
כשעובד מגיש תביעת פיצויים או תביעה למוסד לביטוח לאומי בגין פגיעה מסוג מיקרוטראומה, עליו להיות מסוגל להוכיח כי תנאי עבודתו כוללים פגיעות קטנות חוזרות ונשנות .

מרכיב חזרתי – קיומו של מוטיב חוזר של תאונות עבודה זעירות שהסבו נזק מצטבר לאזור מסוים בגוף או להיבט מסוים בתפקוד הנפשי. הפסיקה מחייבת את התובע להציג ראיות תומכות לכך שהייתה חזרתיות בסוג הפעולות, התנאים או הנסיבות שהובילו לפגיעה, במסגרת שגרת העבודה של העובד.

נזק ממשי – הלכת המיקרוטראומה מתייחסת לאוסף פציעות זעירות, אשר כל אחת מתוכן גרמה לעובד נזק מינורי שלא בהכרח ניתן היה לאבחן במועד הפגיעה.

זאת עד שהעובד הגיע למצב בו סך הפגיעות גרם לו נזק מוחשי וארוך טווח. בפסיקה נקבע כי לא צריך להוכיח שכל פגיעה זעירה גרמה לפציעה קטנה משל עצמה, בכדי לבסס את הטענה שמדובר על פגיעה מסוג מיקרוטראומה, נדרשת הוכחה כי הפגיעות הקטנות כמכלול, הסבו לעובד נזק של ממש.

קשר סיבתי – להוכיח קיומו של קשר סיבתי בין הפגיעות הללו לבין הפגיעה הכוללת שפגעה בפרנסתו.

כלומר, נטל ההוכחה מוטל על התובע, שיידרש להציג בפני בית המשפט תשתית ראייתית שתבסס את טיעוניו כי מדובר בפגיעות זעירות, זהות או דומות במהותן וחוזרות ונשנות שכל אחת מהן תרמה את תרומתה להתוות הנזק.

בנוסף, בית המשפט ידרוש קביעת רופא מוסמך כי קיים קשר בין אותן תנועות חוזרות ונשנות ובין הנזק הנטען. על הרופא לבדוק את מידת ההשפעה של תנאי העבודה ומידת תרומת העבודה ואופן העבודה לנזק שנגרם, בהשוואה לגורמי סיכון אחרים ואישיים של התובע שאינם קשורים לעבודה. לאחר קביעתו של הרופא, תיבחן תביעתו של התובע על ידי ועדה רפואית שתקבע את שיעור אחוזי הנכות המתאימים למצבו של התובע ואת הזכויות שעליו לקבל.

איך מוכיחים תשתית עובדתית של פגיעת המיקרוטראומה?

על העובד להציג תיאור מקיף ומדויק של עבודתו באופן הכולל פירוט סדר היום מתחילתו ועד סופו, פירוט על העבודות שמבצע העובד במהלך יום עבודתו, פירוט התנועות שמבצע העובד בכל אחת מפעולותיו, פירוט תדירותן של אותן פעולות במהלך יום עבודתו, כמה פעמים מתבצעת כל פעולה וכמה זמן בממוצע מתבצעת כל פעולה.

לסיכום, בכדי שנפגע יהיה זכאי לפיצויים בגין טענת המיקרוטראומה עליו להוכיח טענתו לפי מספר שלבים ותנאי ההוכחה שנקבעו בפסיקה. שימו לב, כי בפני התובע עומדת האפשרות לעשות את כל התהליך על ידי עורך דין לתאונות עבודה על מנת להגביר את סיכויי ההצלחה.

עורך דין תומר בכר
עו"ד תומר בכר

עו"ד ונוטריון תומר בכר ראש משרד עורכי דין הדין תומר בכר. בעל ניסיון של מעל 23 שנה. יו"ר ועדת נזיקין ויו"ר ועדת ביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין מחוז תל אביב. המשרד ממוקם במתחם הבורסה בר"ג ועוסק בייצוג נפגעי תאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית וכל שאר סוגי התביעות בגין נזקי גוף ונפש.

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי