המדריך המלא לאזרחות פולנית

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
המדריך המלא לאזרחות פולנית

מאז הצטרפותה של פולין למדינות האיחוד האירופי בשנת 2004, הפך הדרכון הפולני למבוקש בקרב הישראלים. אולם הוצאת אזרחות פולנית עשויה להיות לא פשוטה, שכן בחלק מהמקרים קיים קושי באיסוף מסמכים שונים, זאת בצירוף להליך הבירוקרטי הארוך.

המאמר שלפניכם, עשוי לסייע לכם להבין האם אתם עומדים בתנאי הזכאות לקבלת אזרחות פולנית, כיצד מגישים בקשה לדרכון פולני ומדוע כדאי להוציא דרכון פולני.

תנאי הזכאות לאזרחות פולנית

תנאי הזכאות לאזרחות פולנית קבועים בחוק הפולני, וקובעים כי הזכאים להתאזרח הם צאצאים לאזרח פולין שזכאי לאזרחות גם היום.

כלומר, צאצאים לאזרח שאיבד את זכאותו לאזרחות פולנית בשל השינויים שהתבצעו בחוק הפולני במרוצת השנים, לא יהיו זכאים להוצאת אזרחות. לחילופין, המבקש נדרש להוכיח כי הינו צאצא לאזרחים שנולדו בפולין או בשטחים שסופחו לפולין בתקופה שבין מלחמת העולם הראשונה לבין מלחמת העולם השנייה וכיום אינם חלק מפולין.

חשוב לציין, כי אדם שנולד לפני 1951 ועזב את פולין בהיותו קטין, , זכאותו לאזרחות פולנית תיבחן על פי אביו ולא על סמך אמו.

תנאי זכאות נוסף, קובע כי גברים שעזבו את פולין לפני שנת 19.01.1951 וצאצאיהם, יוכלו לקבל אזרחות פולנית רק בתנאי שיליד פולין לא שירת במשרה ממשלתית לרבות בצבא זר לפני 19/01/1951, קרי – במקרה של מי שעלה לישראל, לא שירת בצה"ל.

בדומה לכך, נשים שעלו מפולין וקיבלו אזרחות ישראלית לפני 19.01.1951 בהיותן מעל גיל 18, איבדו את אזרחותן הפולנית.

הליך הבקשה לדרכון פולני

הליך הבקשה לדרכון פולני כולל מספר שלבים, שכן טרם הוצאת הדרכון יש לקבל אזרחות פולנית:

  1. איתור מסמכים המוכיחים את זכאותו של המבקש – ראשית, על המבקש להוציא אזרחות פולנית לאתר מסמכים המוכיחים את הקשר שלו לאזרח פולין. מסמכים אלו עשויים לכלול תעודות לידה של המבקש ושל בעל הזכאות המקורי, תעודות בית ספר, תעודות נישואין, תעודות בית ישן, דרכונים פולניים ישנים וכל מסמך אחר המצביע על קשר לאזרח פולין.
  2. תרגום מסמכים והגשת בקשה למוסדות בפולין – לאחר איסוף המסמכים, יש לתרגם את המסמכים, לקבל אישור נוטריוני, אישורי אפוסטיל ולמלא את טופס בקשת האזרחות. את כל אלו נדרש להגיש למוסדות בפולין על מנת שייבחנו את בקשתכם.
  3. רישום במרשם האוכלוסין הפולני של תעודת הלידה של המבקש, תעודת נישואין , תעודת שינוי שם, תעודת גירושין וכדומה והנפקת תעודות פולניות.
  4. קבלת אישור זכאות – לאחר בחינת הבקשה שלכם, ובמידה שנמצאתם זכאים, ממשלת פולין תנפיק עבורכם אזרחות פולנית. עם תעודת האזרחות המקורית והתעודות הנוספות שנרשמו בפולין, ניתן להגיש בקשה לדרכון לקונסוליה הפולנית בארץ ולקבל דרכון פולני.

היתרונות של הדרכון הפולני

היתרונות של הדרכון הפולני, צריכים להשפיע על ההחלטה האם כדאי להוציא דרכון. יתרונות הדרכון הפולני אטרקטיביים במיוחד, שכן כוללים הטבות בתחומים שונים כגון תעסוקה, לימודים, מגורים והטבות נוספות.

כך למשל, הדרכון הפולני מזכה במעבר חופשי וקל בין מדינות האיחוד האירופי וכניסה חופשית למדינות שונות ברחבי העולם, ללא צורך בהמתנה בבידוק הבטחוני או בהוצאת וויזה. כניסה לארה"ב ללא צורך באשרה (ויזה).

בנוסף, בפני המחזיקים דרכון פולני נפתחת האפשרות ללימודי השכלה גבוהה במוסדות האקדמיים היוקרתיים בעולם, כאשר בעל הדרכון נהנה מסבסוד לימודים חלקי או מלא.

זאת ועוד, אחד היתרונות האטרקטיביים במיוחד כולל אפשרויות תעסוקה רבות ועשירות ברחבי האיחוד האירופי, לצד אפשרות לביצוע השקעות ורכישת נכסים.

השוואה בין דרכון פולני לדרכון גרמני

הדרכון הגרמני, בהשוואה לדרכון הפולני, כולל תנאי זכאות שונים לקבלת אזרחות, שכן בשנים האחרונות נכנסו לתוקף מספר הקלות בתנאי הזכאות, ולכן כיום קל יותר להוציא דרכון גרמני. בשונה מהדרכון הפולני, הזכאים לאזרחות גרמנית יאבדו את זכאותם בשל גיוס לצבא זר רק כאשר הם שירתו מעבר לשירות החובה הקבוע בחוק.

נקודת דמיון בין הדרכון הפולני לדרכון הגרמני, נוגעת ליתרונות הרבים מהם נהנים המחזיקים בדרכונים אלה.

לסיכום, במידה שנמצאתם זכאים להוצאת דרכון פולני, מומלץ לממש את זכאותכם בהקדם, וזאת לאור היתרונות הרבים הטמונים בהחזקת הדרכון הפולני.

עורך דין ונוטריון עמיחי זילברברג ראש משרד עורכי דין בראשון לציון. בעל ניסיון של 30 כעורך דין ומזה למעלה מ 10 שנים מתמחה בתחום של הוצאת אזרחות ודרכון פולני לישראלים בעלי שורשים פולניים. במהלך השנים קיבלו אלפי ישראלים דרכונים פולניים באמצעות משרדו.

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי