תביעה ייצוגית והסדרי פשרה

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
תביעה ייצוגית והסדרי פשרה

ישנם לא מעט מקרים שבהם אדם בודד נפגע כתוצאה מפעילות לא כשרה של עסק/מוסד כזה או אחר. כאשר נגרם נזק קטן שאינו מצדיק הגשת תביעה יחידנית, יש מוצא אחר לקבלת פיצויים ואף תגמול משמעותי, בדמות תביעה ייצוגית.

תביעה ייצוגית מוגשת על ידי יחיד בשם קבוצה של אנשים שנפגעו באופן דומה על ידי עסק כזה או אחר. במקרים שבהם נעשה עוול לקבוצה גדולה של אנשים, ניתן להגיש תובענה ייצוגית ולקבל פיצויים על הפגיעה שנגרמה – אפילו אם ערכה הכספי נמוך. הגשת תביעה מהסוג הזה דורשת התנהלות נכונה, ולפני שבוחרים לבחור באפיק של תובענה ייצוגית, חשוב לדעת כיצד מתנהלות תביעות מהסוג הזה.

מה זו תביעה ייצוגית?

כאמור, תביעה ייצוגית היא תביעה שמוגשת על ידי יחיד ובשם קבוצה גדולה של אנשים שחוו נזק כתוצאה מהתנהלות קלוקלת של חברה/תאגיד/עסק. ניתן להגיש תביעות ייצוגיות בתחום הצרכנות, נגד רשויות ובמקרים מסוימים – אפילו בתחום שוק ההון.

  • את התביעה יכול להגיש תובע אחד שמייצג את הקבוצה אף מבלי שהקבוצה יודעת על כך, ואותו תובע יכול להיות זכאי לגמול כספי נוסף משמעותי בגין הגשת התביעה בשם כל הקבוצה, לצד הגמול שיושג בהסכם פשרה.
  • כדי לעודד אנשים להגיש תביעות כאלו, מעבר לתגמול המשמעותי לתובע, הרי שגם שכר הטרחה של עורך הדין המייצג אינו משלם על ידי התובע המייצג או על ידי הקבוצה.
  • במקום זאת, שכר הטרחה ישולם על ידי הצג השני (הנתבע), והוא נקבע על ידי בית המשפט.

כיצד מגישים תביעה ייצוגית?

בעת הגשה של תובענה ייצוגית, יש להגיש כתב תביעה רגיל המפרט את נסיבות התביעה, וכן בקשה שמפרטת מדוע היא צריכה להיות מבוררת תביעה ייצוגית. כתב התביעה יכלול בתוכו את פרטי התביעה, ויש להגיש עם כתב התביעה "בקשה לאישור התביעה הייצוגית". המטרה של הבקשה היא לקבל את אישור בית המשפט להגיש את התביעה כתביעה ייצוגית ובעצם לייצג את כל האנשים בקבוצה מבלי שהם יודעים על כך ומבלי שהם נתנו אישור לכך.

כאשר מגישים בקשה כזו, יש לבדוק אם יש תובענה דומה שהוגשה בבית המשפט; בתי המשפט מנהלים פנקס שבו רשומות תובענות ייצוגיות. מגיש התביעה צריך לבדוק את הפנקס כדי לבחון אם יש תביעה זהה שתלויה בבית המשפט.

אם אין תביעה כזו, ניתן להמשיך כרגיל. אם יש תובענה דומה, חשוב לציין זאת בטופס 'בקשה לאישור' שמוגש לבית המשפט, כאשר ניתנת עדיפות בחוק לתביעה הראשונה שהוגשה.

היכן מגישים את התביעה? תובענה ייצוגית יש להגיש בבית המשפט שיש לו את הסמכות המקומית והענייני לדון בתביעה מהסוג הזה. הסמכות העניינית נקבעת לפי גובה ו/או נושא התביעה בעבור כל הקבוצה. הסמכות המקומית נקבעת לפי מיקומו של הנתבע ו/או מיקומו של התובע.

תהליך התביעה הייצוגית

אם הגשת בקשה לניהול תביעה ייצוגית מגיש הנתבע תגובה לבקשת האישור וישנו שלב של דיון בבקשת האישור, שעשוי להיות ארוך למדי. בשלב הזה מתנהלים לרוב מספר דיונים, מתנהלת חקירת מצהירים, ורק בסוף התהליך בית המשפט מכריע אם לאשר את התביעה הייצוגית או לדחות אותה.

אם בית המשפט אישר את התובענה הייצוגית בשם הקבוצה, הנתבע יהיה צריך להגיש כתב הגנה בעניינה של כל הקבוצה; בשלב הזה הנתבע ינסה לשכנע את בית המשפט כי אין צדק בדברים, וכי נכון לדחות את התביעה ייצוגית נגדו.

במרבית המקרים, תובענות ייצוגיות מסתיימות כבר בשלב הדיונים, כאשר יש שני תרחישים אפשריים: הגעה להסכם פשרה עם הנתבע (שדורשת קודם את אישור הקבוצה וכן את עמדת היועמ"ש), או הסתלקות של התובע מבקשת אישור התביעה.

הסדר פשרה בתביעה ייצוגית

חלק גדול של תביעות ייצוגיות מסתיים בהסכם פשרה או הסתלקות של התובע. במקרים שבהם הוחלט על פשרה (להבדיל מהסתלקות), מדובר בתהליך שהוא שונה מפשרה בתביעה רגילה. בפשרות 'רגילות', שני הצדדים מסכימים על הסדר שמתאים לשניהם, ולבית המשפט אין השפעה גדולה באישור ההסכם.

בתובענה ייצוגית, בית המשפט מקבל לידיו את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה ביחס לפשרה המוצעת, בוחן בקפידה אם הסכם הפשרה אכן מועיל לקבוצה שבשמה הוגשה התביעה, או שמא הפשרה הושגה בעקבות הסכם בין התובע הייצוגי לנתבעים – בלי התחשבות בזכויות הציבור.

כאשר מנוסח הסכם פשרה בתביעה ייצוגית, עיקרי הדברים שבו יוגשו לבית המשפט על ידי עורך דינה של הקבוצה התובעת. בית המשפט יבחן את ההסכם ויקבע האם הוא הוגן, או שיש לדחות את ההסכם בשל ניגוד אינטרסים ופגמים שנמצאו במהלך העניינים.

אם בית המשפט אינו דוחה את ההסכם, הוא יורה על פרסום ההסדר ובקשה לציבור כדי לאפשר התנגדות, או לאפשר לחברים מסוימים בקבוצה להביע את רצונם לא להיכלל בקבוצה. בין שהתקבלה התנגדות מהציבור ובין שלא, תישלח הודעה רשמית על ההסדר למנהל בתי המשפט וליועץ המשפטי לממשלה.

לסיכום

  1. תביעות ייצוגיות יכולות להוות דרך נהדרת להשגת צדק עבור קבוצות של אנשים שנפגעו כתוצאה מפעילות של חברות, תאגידים, עסקים, ובעלי כוח.
  2. מדובר במשחק של איזון, שכן יש סכנה לניגוד אינטרסים, ופעילות המנוגדת לזכויות הקבוצה על ידי התובע והנתבעים.
  3. כדי למנוע מצבים כאלו, ישנה מערכת של בקרות ובלמים בדמות בדיקות של הסכמי פשרה על ידי מערכת בית המשפט, והגעה לפשרה הוגנת כלפי חברי הקבוצה התובעת.
עו"ד נועם קוריס

עו"ד נועם קוריס, בעל משרד עו"ד נועם קוריס ושות' העוסק מאז שנת 2004 בתביעות ייצוגיות, משפט מחסרי וסכסוכים עסקיים.

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי