איך תשפיע הפחתת מס הרכישה על המשק?

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
איך תשפיע הפחתת מס הרכישה על המשק?

לפני מספר שבועות התבשרנו שהכנסת אישרה את הפחתת מס הרכישה עבור רכישת דירה נוספת, בהתאם למדרגות המס הבאות:

  • על חלק השווי שעד 1,292,280 ש"ח – 5%
  • על חלק השווי העולה על 1,292,280 ש"ח ועד 3,876,835 ש"ח – 6%
  • על חלק השווי העולה על 3,876,835ש"ח ועד 5,338,290 ש"ח – 7%
  • על חלק השווי העולה על 5,338,290 ש"ח ועד 17,794,305 ש"ח – 8%
  • על חלק השווי העולה על 17,794,305 ש"ח – 10%

הניסיון להפחתת מחירי הנדל"ן

בעשור האחרון התרגלנו לעליית מחירי הנדל"ן בארץ כתוצאה בין היתר מביקוש שעולה על ההיצע. שרי האוצר ופקידי האוצר "ניסו" להתמודד עם מגמת עליית מחירי הנדל"ן באמצעות שלל פתרונות יצירתיים: ביטול הפטור ההיסטורי ממס שבח במכירת דירה אחת ל-ארבע שנים, 0% מע"מ ברכישת דירה ראשונה, מחיר למשתכן ועוד. אך למרות הכול, מחירי הנדל"ן המשיכו לעלות. האמרה המוכרת "השוק חזק מהכול" מוכיחה את עצמה דווקא בשוק הנדל"ן. הניסיונות להשפיע על השוק באמצעות פתרונות נקודתיים אינם מצליחים לעצור את המגמה ולמעשה משיגים את התוצאה ההפוכה – מחירי הנדל"ן ממשיכים לזנק.

הקורונה – כגורם המשפיע על מחירי הנדל"ן

בחצי שנה האחרונה נכנס מושג חדש לחיינו – נגיף הקורונה. מיד עם התפשטות הנגיף ועם הכניסה לסגר, היו מי שהספידו את שוק הנדל"ן והכריזו שכעת השוק צפוי לחוות ירידות משמעותיות. בניגוד לכל התחזיות, כאשר הרשות המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את נתוני מכירת הדירות לחודש יוני, התברר כי עפ"י הנתונים, כמות העסקאות שבוצעו היא אחת הגבוהות בעשור האחרון. עוד לא יבשה הדיו על פרסומי הרשות המרכזית לסטטיסטיקה, וחברות הנדל"ן החלו לפרסם את נתוני המכירות לחודש יולי ולטענתם כמות העסקאות שבוצעה בחודש יולי גדולה מכמות העסקאות שבוצעו בחודש יוני.

המשק נכנס למיתון

למרות הנתונים על התאוששות שוק הנדל"ן, לא ניתן להתעלם מהנתונים העגומים שמציג המשק בחודשים האחרונים נוכח משבר הקורונה. כמות המובטלים היא הגדולה ביותר שהכרנו בשנים האחרונות, עסקים אינם מצליחים להתאושש, עולם האירועים, ספורט תרבות ופנאי, ממשיך להיות מושבת ויש חשש ממשי לקריסה של משקי בית רבים.

הפחתת מס הרכישה – מנוע משמעותי לצמיחה במשק

אחת הפעולות המשמעותיות הראשונות של שר האוצר הייתה דווקא להכריז על הפחתת מס הרכישה למשקיעים. זאת בניגוד גמור להלך הרוח ואף תוך השמעת ביקורת נוקבת כי המהלך יוביל להסתערות של משקיעים על שוק הנדל"ן, צעד שיוביל לעליית מחירים נוספת. למהלך הזה של הפחתת מס הרכישה יש מספר סיבות עיקריות:

1. בלימת מחירי השכירות – בשלוש השנים האחרונות אנו עדים לעלייה חדה של כ- 10% במחירי השכירות. החזרת המשקיעים לשוק הנדל"ן תביא עימה היצע גדול של דירות שייצאו לשוק ההשכרה, דבר שיוביל לבלימת עליית מחירי השכירות והחזרת התחרות לשוק.

2. הגדלת היקף העסקאות – בשנים האחרונות נוכח מס הרכישה הגבוה יחסית, משקיעים רבים חיפשו אלטרנטיבות השקעה מעבר לים. כעת עם הפחתת מס הרכישה המהלך צפוי להוביל להחזרת המשקיעים לשוק הנדל"ן ויגרום להגדלת היקף העסקאות המתבצעות וכמותן, דבר שיוביל להזרמת כספים למשקי הבית באמצעות מכירת דירות שהיו "תקועות".

3. גביית מיסים – אומנם נכון שבשנים האחרונות משקיעי הנדל"ן בחרו לבצע השקעות נדל"ן מעבר לים, אך כעת, כאשר השקעות מקומיות חזרו להיות אטרקטיביות עבור ציבור המשקיעים, קופת המדינה צפויה להגדיל את הכנסותיה ממיסים בהשוואה לשנים קודמות.

4. הנעת המשק – למעשה מדובר בגלגל: משקיעים רוכשים, מעבירים את הכסף למוכרים, המוכרים רוכשים דירות (חלקם מקבלנים), הכסף עובר למשק – המשק אינו שוקע בתרדמה.

ניתן להיווכח שהמחשבה העומדת מאחורי המהלך של הפחתת מס הרכישה במועד זה, היא הרצון להשפיע על המשק בכללותו ופחות ניסיון להשפיע על מחירי הנדל"ן. בסיטואציה המיוחדת שאנו נמצאים בה, הפחתת המס תיטיב הן עם המשקיעים, הן עם מוכרי הדירות, הן עם אוכלוסיית שוכרי הדירות ותזרים כסף נוסף למשק.

עו"ד מיכאל שטרית

עו"ד מיכאל שטרית, מייסד משרד עורכי הדין מיכאל שטרית, עוסק, בין היתר, בליווי משקיעים וחניכתם – בעסקאות בתחום המקרקעין והנדל"ן המסחרי.

עו"ד מיכאל שטרית הוא הבעלים של בית הספר להכשרת משקיעי נדל"ן "100% נדל"ן".

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי