הגירה לישראל – הסדרת מעמד להורה קשיש ובודד של אזרח ישראלי

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
הגירה לישראל – הסדרת מעמד להורה קשיש ובודד של אזרח ישראלי

ההורה הקשיש שלכם או של בת הזוג נותר ערירי בארץ המוצא? כדאי שתדעו! ניתן להסדיר מעמד חוקי בישראל להורה קשיש בודד של אזרח ישראלי, גם אם אינו זכאי למעמד חוקי בארץ מתוקף חוק השבות.

הגירה טומנת בחובה תקווה לעתיד חדש. אולם הגירתם של הילדים לישראל אינה בהכרח מיטיבה עם ההורים הנותרים מאחור בארץ המוצא ואינם הופכים צעירים או עצמאיים יותר עם השנים. לעיתים קרובות הורה שמתאלמן או מתגרש, נותר בודד, רחוק מהמשפחה, ומתחיל לפתח מחלות ולרדת ברמת התפקוד היום יומי.

החוק מאפשר להורה הקשיש לסיים את חייו בכבוד בחיק משפחתו בישראל.

הגירה לישראל במסגרת נוהל הורה קשיש

כשמדובר בהורה שאינו יהודי הזכאי לעלות לישראל במסגרת חוק השבות, נכנס לתמונה "נוהל מתן מעמד בישראל להורה קשיש ובודד של אזרח ישראלי". הנוהל נועד לתת מענה הומניטרי להורה הקשיש או הערירי של אזרחים ישראלים המבקשים להביאם ארצה כדי לדאוג להם בשנותיהם האחרונות.

הגשת הבקשה להבאת ההורה לארץ אפשרית רק למי שהוא אזרח ישראלי ומרכז חייו בישראל. מבחינת ההורה, קיימות כמה מגבלות: יש להוכיח כי ההורה אכן בודד ושאין לו בני זוג או ילדים נוספים החיים במדינות אחרות, אשר יכולים לדאוג לצרכיו.

מהו הגיל הקובע לעמידה בתנאי נוהל הורה בודד וקשיש?

אם בודדה של אזרח ישראלי המבקש להביאה ארצה, חייבת להיות בת 62 לפחות. אב אלמן או גרוש, חייב להיות בן 64 ומעלה. יחד עם זאת חשוב לדעת כי ישנם מקרים שבהם ניתן להוכיח כי גם הורה צעיר יותר זקוק לסיוע של בני משפחה עקב בריאות לקויה, לכן אפשר יהיה להגיש בקשה גם על הורה בגיל מוקדם יותר מהגיל הקבוע בנוהל משרד הפנים.

המסמכים הדרושים במסגרת נוהל הורה קשיש

בקשת מתן מעמד להורה קשיש כרוכה בהצגת מסמכים בתרגום נוטריוני ואישור אפוסטיל המעידים על זהותו של ההורה ונסיבות חייו:

1. דרכון תקף לחצי שנה לפחות
2. תעודת לידה
3. תמונת פספורט עדכנית
4. תעודת יושר ממדינת המוצא
5. מסמכים המעידים על מצבו האישי של ההורה בהווה ובעבר.
6. על ההורה לספק תצהיר בו הוא מפרט את עיסוקיו ומקצועו, קשריו החברתיים ותנאי חייו (כולל פירוט עם מי הוא חוגג את החגים) ומה הסיבה לרצונו לחיות בישראל.
כאשר ההורה המוזמן הוא אזרח של אחת ממדינות חבר העמים, הוא יופנה ל"לשכת הקשר" במשרד ראש הממשלה, לקבלת פרטים נוספים שיסייעו בבקשה.

יש לצרף לבקשה מסמכים נוספים כגון:

1. מסמך המעיד על הקשר המשפחתי בין ההורה המוזמן לאדם שמזמין אותו לישראל
2. תצהיר שבו המוזמן מתחייב שאין לו בן/ת זוג וילדים במדינות נוספות
3. הצהרה המפרטת היכן יתגורר בישראל ומי ידאג לצרכיו
4. התחייבות המזמין כי ביכולתו לדאוג לצרכי ההורה הקשיש

חשוב לציין כי אם להורה הקשיש ישנם ילדים נוספים בחו"ל, ולכן אינו עומד לכאורה בתנאי הנוהל, לא הכול אבוד. אם ניתן להוכיח על בסיס מסמכים או הצהרה כי אין כל קשר בין ההורה לילדיו בחו"ל, או כי לילדים אין שום אפשרות לטפל בהורה, אזי קיימת עדיין אפשרות לקבל מעמד בישראל על פי הנוהל, כמפורט לעיל.

שלבי התהליך להזמנת הורה קשיש ובודד לישראל

שלב ראשון: יש למלא את טופס הבקשה לקבלת מעמד להורים קשישים ובודדים ולהגיש אותו, בצירוף המסמכים המוזכרים לעיל, ללשכת הרשות לאוכלוסין והגירה הקרובה למקום המגורים של המזמינים. אם ההורה המוזמן נמצא כבר בארץ, עליו להתלוות למזמין להגשת טופס הבקשה.

שלב שני: המסמכים נבדקים ונבחנות כניסותיו של המוזמן מהארץ ויציאותיו. אם לא נמצאה מניעה לאשר את מעמדו החוקי של ההורה בישראל, הוא יתבקש להגיע שוב ללשכת מנהל האוכלוסין וההגירה, שם יימשך הטיפול בהנפקת האשרה.

את המעמד החוקי בישראל יקבל ההורה בשלבים: בתחילה מונפקת אשרה זמנית ולאחר תקופה מסוימת, בהתאם לגיל, למגדר ולמשך השהייה בארץ – אשרת קבע.

דחיות וחריגים

בקשה לקבלת מעמד בישראל עבור הורה מבוגר תידחה במקרים שבהם הצאצא המזמין אינו אזרח ישראלי או שאינו מתגורר בה. הבקשה תידחה גם אם לא יצורפו אליה כל המסמכים הדרושים, או שיימצא באחד מהם פגם, וכן אם יתברר שההורה המוזמן כבר שוהה בישראל למעלה משישה חודשים בניגוד לחוק, ללא אשרה או בעקבות מסירת מידע כוזב. במקרה כזה, יידרש ההורה לעזוב את ישראל בתוך שבועיים.

ישנם מקרים שבהם ההורה אינו עומד בכל הקריטריונים של "נוהל הורה קשיש", אך מצב רפואי קשה או נסיבות אישיות יוצאות דופן, מחייבים התייחסות שונה. מקרים כאלה מועברים לטיפולה של הוועדה הבין משרדית, שבסמכותה להורות על אישור הבקשה בנסיבות חריגות.

מקרים מורכבים במיוחד מועברים לטיפולו של מרכז האשרות במטה רשות מנהל האוכלוסין וההגירה בירושלים. אם הבקשה נדחית גם על ידם, המוזמן מקבל מכתב סירוב מנומק מידי לשכת הרשות המקומית והוא נדרש לעזוב את ישראל בתוך חודש ימים.

המומחה להסדרת מעמד לקשיש בודד בישראל: עורך דין הגירה

הסדרת מעמד קבע בישראל להורה מבוגר שאינו יהודי, היא תהליך בירוקרטי מורכב, שעלול להימשך כמה חודשים. גישת משרד הפנים, המגובה על ידי פסיקות בית המשפט, היא לצמצם באישורו של "נוהל הורה קשיש" ולא פעם נוטים נציגי המשרד להערים קשיים ולהתעכב על כל פרט.

לפיכך מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין הגירה לישראל בביצוע הליך בקשת נוהל הורה קשיש על מנת שיספק לכם ייצוג משפטי בכל הערכאות.

אם הבקשה לקבלת מעמד לא תתקבל, עורך דין הגירה ייצג אתכם בהגשת ערר נגד דחיית הבקשה בבית הדין לעררים (ערכאה שהקים משרד הפנים על פי חוק הכניסה לישראל). אם הערר יידחה, ניתן להגיש עתירה מנהלית בבית משפט מחוזי ולהגיע אף לבית המשפט העליון.

משרדנו עזר בשנים האחרונות בניסוח בקשות לקבלת מעמד להורים בודדים שלהם ילדים אחרים בחו"ל ואשר לא התגוררו באותה מדינה כמו ההורה הקשיש, או ילדים שהיו כלואים בבית כלא, או שהיו חולים או נכים, ולא היו יכולים לטפל בהורה מאחר שהיו זקוקים לעזרה בעצמם.

עם ניסיון וידע בתחום ההגירה לישראל במקרים הומניטריים לאיחוד משפחות בישראל, עורך דין הגירה יוכל לקצר, לייעל את התהליך ולהבטיח את התוצאות הרצויות.

בהצלחה.

עו"ד יהושוע פקס

עו"ד יהושע פקס, שותף מייסד במשרד עורכי דין כהן, דקר, פקס, ברוש. חבר בלשכת עורכי הדין מאז שנת 2009.
למשרד שני סניפים, בירושלים ובתל אביב. המשרד עוסק בתחום הסדרת מעמד בישראל וייצוג מול משרד הפנים וכן בכל תחום דיני ההגירה: אזרחות זרה, ויזות, Relocation, דרכונים זרים למדינות: פורטוגל, אוסטרייה, בולגריה, הולנד ורומניה. עו"ד פקס עצמו מחזיק באזרחות ישראלית, אמריקאית והולנדית.

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי