חלוקת רכוש בין בני זוג. גם לי גם לך?

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
חלוקת רכוש בין בני זוג. גם לי גם לך?

חלוקת רכוש בין בני זוג במקרה של גירושין. האם הדבר באמת פשוט?

1. הכלל בחלוקת הרכוש:

כל הרכוש שצברו בני הזוג בתקופת הנישואין שייך לשני הצדדים ומחולק בחלקים שווים ביניהם, אלא אם ערכו הסכם ממון. (זוגות שהתחתנו לאחר 1/1/74 ולא ערכו הסכם ממון יחול עליהם חוק יחסי ממון בין בני זוג).

מה אינו נכלל ברכוש המשותף ושייך רק לבעליו? ירושה ומתנות. כלומר אם הוכחת שהנכס שבמחלוקת ניתן לך בירושה או שקיבלת אותו במתנה, בן הזוג השני לא יוכל לבקש נתח ממנו במסגרת תביעת גירושין.

2. אך כידוע אין כלל ללא יוצא מן הכלל:

כאשר הנכס גולגל (נמכר ונקנה נכס תמורתו) או הוכנס לרכוש התא המשפחתי, והייתה כוונת שיתוף בנכס מצד שני בני הזוג.

לדוגמה:

יעקב ולאה התחתנו בשנת 1985. לאה ירשה דירה בבאר שבע מאביה לָבן.

כל זמן שהדירה במצבה הנוכחי, לא שופצה והיא מושכרת, יכולה לאה לטעון כי הנכס הוא שלה וליעקב אין בו חלק. אם יעקב ולאה מכרו את הדירה ורכשו במקומה דירה אחרת שנרשמה על שם שני הצדדים, אזי יוכל יעקב לטעון לכוונת שיתוף בדירה ואם יתגרשו, יהיה יעקב זכאי לקבל מחצית מן הזכויות בדירה. מנגד, אם לאה תרצה לטעון כי יעקב אינו זכאי למחצית מן הזכויות בדירה, נטל הראיה עליה להוכיח כי לא התכוונה להעניק לו חלק מן הזכויות בדירת הירושה.

המקרה המורכב יותר יהיה כאשר הדירה הייתה מושכרת כל השנים, ומדי פעם כאשר נוצרו בעיות, יעקב טיפל בדירה וכל דמי השכירות הופקדו לחשבון הבנק המשותף של בני הזוג. מצב זה מעיד כי יעקב ולאה הסכימו, בדרך של התנהגות, שלשניהם זכויות שוות בנכס, ולכן יעקב יוכל לטעון בעתיד כי הייתה כוונת שיתוף ולזכות במחצית מן הזכויות. לאה מצידה תוכל לטעון כי משעה שלא רשמה את הזכויות על שם יעקב בטאבו ויעקב רק עזר לה בניהול הדירה, מגיע לו הסכום שהוציא בגין עזרה זו בלבד.

בסופו של דבר, הצד שימציא ראיות חזקות יותר לעניין כוונת השיתוף או אי כוונת השיתוף – יזכה.

3. אז מה לעשות?

אם קיבלתם נכס במתנה, ירשתם נכס או שהיה בבעלותכם נכס לפני הנישואין – ערכו הסכם ממון, הגדירו מהו הנכס ודייקו אותו גם לרכישת דירה חלופית אחרת. המלצתי – הגדירו באחוזים מן הזכויות. אם יעקב ולאה יקנו דירה, והדירה בבאר שבע ערכה הוא 50% משווי הדירה החדשה, אזי כאשר הדירה החדש תימכר, 50% מהזכויות יהיו של לאה והיתרה 50% בחלקים שווים של לאה ויעקב. כלומר במקרה של פירוד, תקבל לאה 75%.

4. מקרים שחלוקת הרכוש בין בני זוג אינה שווה

סוגיה נוספת מאתגרת בענייני חלוקת הרכוש היא, מה קורה כאשר אחד מבני הזוג "עשה קריירה" כל השנים, ובן הזוג האחר גידל את הילדים. האם חלוקת הרכוש תתבצע בצורה שוויונית? אכן לא בהכרח תהיה חלוקה בחלקים שווים, מאחר שהמחוקק ובתי המשפט מכירים בעובדה כי יש מקרים שיהיה זה לא הוגן לחלק את הרכוש בחלקים שווים.

מדוע? כיוון למעשה בן הזוג שגידל את הילדים הקפיא את קידומו האישי, את הקריירה שלו, לא הגדיל הכנסה ואף פנסיה ייתכן שאין לו. למעשה בנקודת השבר הוא צריך לבנות את עצמו מחדש ולפעמים כבר מאוחר מדי. הפנסיה שלו או העתיד שלו, אינם עוד כפי שהיו יכולים להיות לוּ היה יוצא לעבוד ו"לעשות קריירה". לכן במקרים כאלו, אם מבקש הגירושין או יוזם הליך הגירושין הוא בן הזוג ש"עשה קריירה", יהיה עליו להבין כי יש סיכוי גדול שחלוקת הרכוש לא תהיה שוויונית קרי האחוזים לא יהיו שווים. ייתכן שהבעל יקבל 60% וייתכן שיקבל 40%, ואפשר אחרת. כך גם יתכן שיצטרך לשלם לבן הזוג השני מוניטין שצבר בגין אותן שנים של קריירה.

סיכום

יש לכם נכסים שירשתם ואינכם רוצים שלבן הזוג או בת הזוג יהיה חלק בהם במקרה של פירוד? הכינו הסכם ממון שיתייחס לנכסים בצורה מפורשת. החלטתם על חלוקת תפקידים בתא המשפחתי באופן שאחד מבני הזוג "יעשה קריירה" ויבנה את עצמו והשני יישאר בבית? ערכו הסכם ממון שייתן לזה ביטוי.

איך להכין הסכם ממון? זה כבר סיפור אחר…

עו"ד רותם גליקסברג

עורכת הדין רותם גליקסברג, בעלת משרד בוטיק בענייני משפחה למעלה מ-17 שנה.
עו"ד גליקסברג מלווה משפחות רבות בתהליך הלא פשוט של גירושין, ברגישות אנושיות וידע משפטי ניכר. גם בתיקים מאתגרים ומורכבים זוכה להצלחה.
עו"ד גליקסברג הינה יו"ר וועדת ייפוי כח מתמשך במחוז דרום של לשכת עורכי הדין.

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי